Köpvillkor

Köptrygghet

Det viktigaste för oss är att du blir nöjd med de varor du handlar och att den service du får motsvarar dina förväntningar.

Norden

Beställningar skickas normalt inom Sverige.

1. Orderbekräftelse 

När vi mottagit din beställning skickar vi en orderbekräftelse omgående med e-post. Den innehåller följande uppgifter: – Beställningens ordernummer – Vilka artiklar du beställt – Antal artiklar du beställt – Pris per artikel och totalsumma på beställningen

2. Följande betalningsalternativ är möjligt att välja: 

2.1. Betalning med Klarna Checkout

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på “Slutför köp” godkänner du FootActives allmänna villkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

Villkor för betalning anges även i kassan under respektive betalningsalternativ.

2.2. Betalning via Swish

Du som ansluten till Swish kan genomföra betalning som dras direkt från ditt bankkonto. Öppna Swish-appen på din mobila enhet och godkänn betalningen via ditt mobila Bank-ID för att slutföra köpet. Vid eventuell retur återbetalas pengarna till ditt bankkonto alternativt till ditt bank- eller kreditkort.

3. Leveranstid

Vi skickar normalt sett din beställning samma dag om den kommer in före kl. 17:00 (vardagar). Leveranstiden är ca 1-2 vardagar från det att du fått bekräftelsen. Det händer ibland att en vara tar tillfälligt slut och leveranstiden kan bli något längre. I sådana fall meddelar vi dig alltid omgående.

4. Transport 

Vi använder oss av PostNord.
Om varan skadas eller kommer bort under transporten från FootActive Norden till dig så är FootActive Norden betalningsansvarig. Du måste dock meddela oss inom 7 dagar. Om varan skadas eller kommer bort vid returförsändelser till FootActive Norden är du betalningsansvarig.

4.1. Fraktpriser

FootActive tillämpar en fast fraktavgift (39 SEK) för alla beställningar under 500 SEK. För beställningar över 500 SEK tillämpas fri frakt.

4.2. Minsta ordervärde

Vi tillämpar ej minsta ordervärde.

4.3. Leveranssätt och fraktkostnad 

FootActive använder sig primärt av PostNord varubrev när vi skickar din beställning. Fast fraktkostnad 39 SEK. Vid retur betalar du själv för fraktkostnaden till oss på FootActive.

Din beställning levereras normalt sett direkt i din brevlåda. Brevinkast varierar dock kraftigt i storlek och vi kan därför inte garantera att vår förpackning går in i alla brevinkast. Är försändelsen för skrymmande kommer brevbäraren antingen ringa på hos dig eller lämnas en avisering (via e-post) så du kan hämta ut leveransen hos närmaste postombud.

4.4. Förpackning

För att kunna hålla våra låga fraktpriser levereras alla FootActive-produkter (ej Catwalk) i en bulkförpackning d.v.s. ej i butiksförpackning. Detta underlättar även vid ev. retur till oss.

4.5. Ej uthämtat paket

Om du beställt från FootActive och inte hämtar ut ditt paket hos utlämningsstället/ombudet, går det i retur till oss. Vi kommer då att debitera dig 100 kr för vårt arbete med hantering av varorna och extra fraktavgifter. Outlösta paket omfattas ej av ångerrätten och räknas ej som retur. Avgiften dras från din återbetalning via Klarna eller Swish.

5. Nöjd-kund-garanti

FootActive tillämpar “nöjd-kund-garanti“. Om du inte är helt nöjd med dina köpta FootActive-produkter kan du inom 30 dagar efter köpet returnera köpta produkter – även om du använt dem, och få hela köpesumman för produkterna tillbaka. Vid retur och utnyttjar “nöjd-kund-garantin” står du själv för returfrakten och är ansvarig för att returen kommer tillbaka till oss. Återbetalning sker inom 5 bankdagar.

5.1. Byten

Vi hanterar inte byten vid retur per post. Önskas byte vänligen returnera din beställning och lägg en ny order på www.footactive.se. Återbetalning sker inom 5 bankdagar.

5.2. Returer

För att returnera en vara, fyll i returformuläret och skicka försändelsen till den adress som anges på formuläret. Observera att kunden alltid ansvarar för returkostnaden. Vi rekommenderar att du använder samma kuvert eller förpackning som din beställning skickades i, eller en likvärdig förpackning. Du kan gärna använda PostNords tjänst “Skicka hem”, som du registrerar på deras hemsida eller via PostNord-appen. Denna tjänst är spårbar och erbjuder bäst pris, och försändelsen lämnas in hos ett PostNord-ombud. Alternativt kan du skicka försändelsen frankerat med frimärken, men tänk på att detta inte är spårbart. Så snart vi bekräftat din retur kommer vi att kreditera ditt köp genom Klarna eller Swish, och du får en bekräftelse på detta via e-post.

6. Reklamation – Produkt

Vi följer ARN, Allmänna reklamationsnämnden och konsumentköplagen. Om du upptäcker ett fel på en produkt byter vi ut den mot ny produkt, utan någon kostnad för dig. Vi står även för din returfrakt. Kontakta oss på: Tfn 031-3890329 (vardagar mellan kl. 10.00-17.00). Det går även bra att maila. E-post: info@footactive.se. Synliga fel när du hämtar din beställning, anmäler du direkt till uthämtningsstället. Var noga med att du får ett kvitto/notering om att du anmält skadan. Vi ersätter varan med en ny vara. Observera att emballera varan väl, så att den inte kommer till ytterligare skada i transporten. Vi kommer att skicka ut den nya varan till dig så snart vi mottagit returen.

6.1. Reklamationer – Leverans

Gods som är felaktigt, skadat eller bristfällig vid leverans skall reklameras snarast, dock senast inom 7 dagar från mottagandet. Returnera varan på billigaste sätt, med post, och bifoga en beskrivning av felet. Kontakta alltid kundtjänst via mejl: info@footactive.seinnan du returnerar varan.
Vid tvist, som vi ej lyckats lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Vi följer alltid deras rekommendationer.

7. Priser

Alla priser på footactive.se är i valutan Svenska Kronor inkl. moms.

8. Övrigt

Som kund har du alltid de rättigheter som framgår av konsumentköplagen. Om ett ärende hänskjuts till Allmänna Reklamationsnämnden följer vi alltid nämndens rekommendation.
Trots att vi alltid försöker göra vårt bästa kan det ibland bli fel.
Hör därför alltid av dig när du har synpunkter så att vi kan rätta till eventuella fel eller misstag.
Spara bara fakturan/kvittot och förpackningen om du vill återlämna en vara och få dina pengar tillbaka.
Vi förbehåller oss rätten att ändra vid tryck, färg, foto eller skrivfel och ev. kan avvisa kund från köp utan vidare förklaring.

8.1. Övriga villkor

  • Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att beställa från oss.
  • Ingenting skickas innan full betalning har erhållets (undantag betalning genom faktura).
  • Vi förbehåller oss rätten att på samtliga varor avsluta en order och betala tillbaka pengarna pga. slutförsäljning eller prissvängningar. Vi förbehåller oss även rätten att avsluta en order vid felskrivning i informationen eller om fel pris är skrivet eller om lagerstatus inte stämmer.
  • I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, eller liknande händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal från FootActive, som gör att FootActive ej kan hålla nämnda avtal, skall utgöra grund till att FootActive befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
  • FootActive förbehåller sig rätten att oavsett anledning makulera en order.

9. Force majeure 

Under force majeure skjuts förpliktelser upp. Om den period då force majeure råder är längre än 2 månader äger såväl du som rätt att upphäva avtalet utan att det i sådana fall finns någon skyldighet att betala skadestånd. Med force majeure avses bland annat strejker, sjukdom hos personalen, transportstörningar, import/exportförbud, oavsett om detta förekommer hos företaget eller hos företagets leverantörer.

10. Lagring av personuppgifter

Genom att godkänna dessa köpvillkor vid genomförandet av köp samtycker du till behandling av de personuppgifter du lämnar till oss enligt vår Integritetspolicy.
FootActive Norden är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar till FootActive. Uppgifterna behandlas för att kunna administrera ditt köp och i syfte att fullgöra våra åtaganden gentemot dig som kund.